Sunday, July 8, 2012

Kembara Berdua Di Bumi Maori 9

LAKE TEKAPO - OAMARU

"There is always a best way of doing everything if it be to boil an egg (Setiap perkara itu ada cara terbaik untuk melakukannya, termasuklah cara merebus telur)" - Ralph Waldo Emerson

Pagi itu sebaik bangun daripada tidur Chik terus sahaja mengadu kepada saya, "Siti, orang rasa nak demam."

Oh, tidak. Pemandu merangkap tukang masak utama demam. Ini tidak boleh jadi!

"Pergilah mandi air panas," saya memberikan saranan kepada Chik. Ya, ubat mujarab bagi demam yang biasa-biasa adalah mandi. Kalau demam tidak kebah-kebah walaupun sudah mandi beberapa kali, itu demam luar biasa namanya. Perlu dapatkan rawatan doktor sebelum ia melarat.

Chik akur dengan saranan saya. Ya, selepas mandi, keadaannya lebih baik. Malah, dia begitu bersemangat hendak memasak nasi goreng di communal kitchen dengan bantuan penolong tukang masak iaitu sayalah, siapa lagi. Tolong potong-potong bawang sahaja pun. Maklumlah, wanita berkerjaya seperti saya ini manalah reti memasak. Ahaks.

Sedang Chik sibuk mengacau nasi goreng di atas dapur dan saya pula buat-buat sibuk di dapur, tiba-tiba kami dikejutkan dengan satu bunyi letupan.

POM!

Ingatkan apa. Rupa-rupanya sebiji telur yang direbus dalam sebuah kuali leper di atas dapur yang satu lagi telah pecah lalu meletup. Saya, Chik dan seorang wanita mat saleh yang berada di dapur saling berpandangan. Dari mula-mula masuk ke communal kitchen lagi saya dan Chik sudah tertanya-tanya; siapalah yang bijak sangat merebus telur dalam kuali leper. Kami lihat airnya sudah hampir kering, tetapi tiada siapa pun yang menjaganya.

Pertanyaan kami terjawab apabila seorang wanita cina yang sedang makan di dewan makan bergegas ke dapur sebaik mendengar bunyi letupan. Dia rupanya orang yang bijak itu. Dengan pipi kemerah-merahan ala-ala Snow White, dia meminta maaf kepada kami atas kelalaiannya lalu dengan pantas membersihkan kawasan tempat kejadian letupan itu berlaku. Nasib baik tiada sesiapa yang tercedera. Yang cedera hanyalah telur yang direbus itu. Kasihan.

Selesai memasak, kami bersiap-siap untuk berpiknik di tepi tasik. Nasi goreng telah siap-siap dibahagi dua dalam bekas plastik. Kami lihat tiada sesiapa pun yang bersarapan di luar walaupun ada beberapa bangku dan meja disediakan yang menghadap ke tasik. Semuanya bersarapan di dewan makan sahaja. Apa kelas sarapan dalam dewan makan. Dengan rasa keterujaan yang tinggi kami berdua melangkah keluar dari bangunan hostel.

Di tepi tasik - pemandangan yang menakjubkan inilah yang menggamit kami untuk berpiknik di luar hostel.

Sebaik sahaja melangkah keluar, tahulah kami kenapa tiada sesiapa pun yang bersarapan di luar hostel. Sejuk, kata kau! Ditambah pula dengan angin yang bertiup bukan sepoi-sepoi bahasa; menambahkan lagi kesejukan di luar. Akibat angin yang kuat, kami membatalkan niat untuk bersarapan di bangku di hadapan tasik (seperti yang ditunjukkan di dalam gambar di atas). Tetapi kami tidak pula membatalkan niat untuk bergambar terlebih dahulu...hehehe!

Setelah puas bergambar dalam kesejukan, saya mengajak Chik untuk bersarapan di bangku yang terdapat di tepi bahagian tengah hostel. Walaupun masih di luar, tetapi kami terlindung daripada tiupan angin. Ini adalah kerana hostel YHA itu berbentuk 'U.'

Sarapan saya - nasi goreng dan susu coklat. Nyum, nyum!

Selepas bersarapan kami melepak sekejap di lounge hostel sambil menikmati keindahan tasik dari dalam bangunan.

Orang tidak pandai ambil gambar, beginilah hasilnya - pemandangan tasik dari ruang santai (lounge) hostel. Yang duduk di tengah itu ialah wanita cina yang telurnya meletup tadi (no pun intended).

Di mana-mana tempat penginapan di New Zealand ini, waktu check-out adalah pada pukul 10:00 pagi. Jadi setelah habis mengemas, kami pun check-out dari hostel mengikut masa yang ditetapkan itu untuk meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu Oamaru.

-Bersambung-

2 comments:

niL said...

Jeles laa tgk org dapat g NZ...Blum sempat nak pergi AA dah tutup pintu...kesian kat diri sendiri...huhu

Siti R said...

Ada alternatif lain - Jetstar. Tp yg ni kena transit kat Singapore. Peh tu landing kat Auckland..