Sunday, July 1, 2012

Kembara Berdua Di Bumi Maori 7

CHRISTCHURCH - LAKE TEKAPO

"And I think to myself, what a wonderful world" - Louis Armstrong

Baru beberapa minit perjalanan, Chik sudah menunjukkan ciri-ciri orang-yang-kalau-disorongkan-bantal-pada-ketika-itu-dalam-sekelip-mata-dia-akan-tertidur atau dalam ayat pendeknya; mengantuk. Saya bertanya adakah dia tidak apa-apa, Chik menjawab dia masih okey lagi.

"Kalau orang tak tahan nanti orang bagitau," sambung Chik.

Nampaknya Chik bertahan untuk memandu. Saya pula cuba untuk menghubungi pejabat Earth & Sky di Lake Tekapo untuk bertanya tentang stargazing tour di Mount John pada malam ini adakah jadi ataupun tidak dan pada pukul berapa. Dua tiga kali mencuba, yang menjawab panggilan saya adalah mesin penjawab telefon. Ah, sudah! Daripada saya kena bayar caj panggilan yang entah berapa harganya nanti, baik saya berhenti mencuba terlebih dahulu. Mungkin dalam pukul 2:00 atau 3:00 petang nanti saya akan cuba lagi. Harap-harap manusia yang akan menjawab panggilan saya itu nanti; bukan mesin penjawab telefon ataupun kambing biri-biri. Eh?

Dalam pada itu mata tidak lekang melihat pemandangan di sepanjang perjalanan. Bumi di sini masih kelihatan hijau, namun dalam masa yang sama saya dapat melihat dedaunan yang sudah bertukar warna kepada kuning dan oren dan menunggu masa sahaja untuk gugur ke bumi. Ladang dan padang ragut lembu dan kambing biri-biri juga banyak terdapat di sepanjang perjalanan. Indah sungguh pemandangan.

Dalam pukul 2:00 petang kami tiba di Ashburton. Kami singgah di sini untuk mencari tandas dan juga bergambar. Pantang ada peluang, bergambar sahajalah kerja kami...hahaha!

Tidak lama selepas bergerak dari Ashburton, saya mencuba sekali lagi untuk menghubungi pejabat Earth & Sky. Alhamdulillah. Percubaan kali pertama ini dijawab oleh seorang manusia. Saya bertanya pada pukul berapa driver akan datang menjemput kami di YHA Lake Tekapo nanti.

"You are Siti Bakar?"

Aik! Bagaimana nama penuh saya boleh jadi kontot pula? Hmm..apa boleh buat...redha sahajalah. Setelah saya mengaku bahawa sayalah Siti Bakar itu, dia memberitahu bahawa driver akan menjemput kami di hostel pada pukul 6:15 petang nanti. Dia juga mengingatkan saya supaya berpakaian tebal. Apa? Berpakaian tebal? Belum apa-apa saya sudah merasa seram sejuk.

Apa-apa pun, lega rasanya apabila sudah dapat menghubungi pihak Earth & Sky. Tidak sabar saya hendak mengikuti stargazing tour itu pada malam nanti.

Sebenarnya sebelum ini saya pernah terbaca bahawa di New Zealand ada satu tempat di mana bintang-bintang dapat dilihat dengan jelas di langit malamnya dan sangat sesuai untuk aktiviti stargazing ataupun 'tidur di bawah bintang.' Sejak itu saya menyimpan impian untuk ke tempat tersebut sekiranya saya berpeluang untuk datang ke New Zealand. Tetapi saya tidak ingat pula di mana tempatnya. Jadi, semasa membuat research tentang aktiviti yang boleh dilakukan di Lake Tekapo, saya mendapat tahu tentang stargazing tour tersebut. Ya, saya rasa inilah tempat yang saya pernah baca dahulu. Saya mahu cadangkan aktiviti ini kepada Chik. Sekiranya dia tidak berminat, tidak mengapalah. Saya akan pergi seorang diri. Tetapi tidak sangka pula Chik bersetuju untuk mengikuti tour tersebut apabila saya menyatakan hasrat hati saya itu. Gembiranya saya rasa. 

Dalam pada itu, GPS membawa kami melalui Inland Scenic Route (di New Zealand ini ada banyak jalan yang dikategorikan sebagai Inland Scenic Route). Jadi dari Ashburton kami dibawa melalui Geraldine. Daripada tanah rata, muka bumi tiba-tiba berubah kepada bukit bukau yang menghijau. Seperti biasa padang ragut lembu dan kambing biri-biri terdapat di sepanjang perjalanan. Bukan itu sahaja. Ladang rusa juga terdapat di sini. Ini merupakan satu pengetahuan baru bagi saya. Rupa-rupanya bukan lembu dan kambing biri-biri sahaja yang diternak di sini, ya?

Lebih kurang dalam pukul 4:00 petang kami tiba di Lake Tekapo. Lake Tekapo hanyalah sebuah perkampungan kecil (melalui Wikipedia saya mendapat tahu jumlah penduduk tetapnya hanya seramai 400 orang!). Setelah singgah sebentar di Four Square Supermarket (yang lebih layak dipanggil kedai runcit daripada supermarket), kami menuju ke YHA. Pada mulanya kami agak ragu-ragu dengan arah yang ditunjukkan oleh GPS. Tidak nampak sebarang papan tanda ke YHA pun kalau mengikut apa yang ditunjuk oleh GPS itu. Namun saya mencadangkan agar kami ikut sahaja. Rupa-rupanya memang betul arah yang ditunjukkan. Lokasi hostel tersebut agak tersorok sedikit dari jalan besar.

Inilah hostel kami. Kecil sahaja dan terletak betul-betul menghadap tasik.

Setelah memarkir kereta di hadapan hostel, kami terus sahaja check-in. Semasa pekerja hostel memberitahu arah ke bilik, saya angguk-angguk sahaja macamlah saya faham apa yang diperkatakannya. Maklumlah, slang orang New Zealand agak 'pekat' sedikit dan kebanyakkan mereka bercakap laju. Walaupun tidak berapa faham, saya buat-buat faham. Untuk ke bilik, kami perlu pergi ke belakang, kemudian kami akan jumpa dewan makan, jalan terus dan bilik kami terletak di hujung sekali. Okey, tiada masalah. Lagipun hostel YHA itu bukannya besar sangat.

Setelah mengambil beg dari dalam kereta, kami ke belakang hostel. Dewan makan sudah kami lalui, tetapi di mana pintu masuk bilik? Di sebelah kanan ada bilik dengan pintunya di luar, tetapi bilik itu bernombor 4 sedangkan nombor bilik kami adalah 1. Puas juga kami mengelilingi bahagian luar hostel, tetapi tidak berjumpa juga dengan pintu bilik kami. Bayangan malam tadi iaitu semasa kami mengagau mencari bilik menjelma kembali di ruang fikiran saya. Chik sudah give up dan meminta saya bertanya semula arah ke bilik kepada pekerja tadi. Nasib baik pekerja itu berada di luar sedang memotong kayu api. Saya bertanya sekali lagi arah ke bilik kami.

Setelah dia menerangkan kembali, saya terasa seperti mahu menepuk dahi sendiri. Saya lihat muka pekerja itu seperti sedang berkata-kata kepada saya, "Apalah bangang sangat awak ni?" walaupun dia tidak menzahirkannya. Malunya!

Rupa-rupanya kami perlu masuk ke dalam bangunan untuk pergi ke bilik kerana pintu bilik berada di dalam bangunan dan bukannya di luar. Saya asyik teringatkan motel di Christchurch semalam sehinggakan saya tidak terfikir langsung untuk masuk ke dalam.

Akhirnya, dapat juga kami masuk ke dalam bilik. Bilik kami di sini tersangatlah kecil, tidak seperti bilik kami di Avalon Court Motel yang luas itu. Tidak mengapalah. Asalkan dapat berehat, ia sudah cukup baik bagi kami. Cuma yang lecehnya tiada bilik ensuite (bilik ensuite adalah bilik yang ada kemudahan tandas dan tempat mandian di dalamnya. Jadi, jika tidak mahu berkongsi tandas atau tempat mandi dengan penyewa lain, pastikan menempah bilik yang ada perkataan ensuite) di hostel ini, jadi kami terpaksa menggunakan shared bathroom sekiranya mahu menggunakan tandas atau untuk mandi. Namun yang bagusnya, shared bathroom wanita diasingkan daripada lelaki.

Kami cuma dapat berehat sekejap di bilik. Setelah menunaikan solat jamak, perlu bersiap-sedia pula untuk menunggu driver dari Earth & Sky datang menjemput kami. Dalam sepuluh minit sebelum pukul 6:15 petang, saya sudah bersiap sedia menunggu di luar hostel sementara Chik menyusul beberapa minit kemudian.

Baru sahaja saya hendak meminta Chik mengambil gambar saya di hadapan pintu hostel, tiba-tiba kedengaran bunyi hon kenderaan di depan sana.

-Bersambung-

4 comments:

Emy Tak Kecik said...

siti,
suka betol baca travelogue awk.susah nak karang cara awk ni.cool n steady je baca hehe

Siti R said...

Alahai...terima kasih byk2...jgn penah jemu utk membaca ye.. :)

*Kalau ada button like, saya akan like komen ini...hehe

AttOkz Dikulgai said...

Teknik HOOK dipraktikan!
:)

Siti R said...

:)