Sunday, June 10, 2012

Kembara Berdua Di Bumi Maori 4

KUALA LUMPUR - CHRISTCHURCH

"I'm absolutely strict about it. When I land, I put my watch right, and I don't care what I feel like, I will go to bed at half past eleven. If that means going to bed early or late, that's what I live by. As soon as you get there, live by that time (Dalam hal ini saya sangat tegas. Setelah mendarat, saya betulkan jam tangan saya, tanpa hiraukan keadaan saya pada waktu itu, saya akan tidur pada pukul sebelas setengah. Jika ia bermakna saya perlu tidur cepat atau lambat, itulah cara saya. Sebaik sahaja kamu tiba di sesuatu tempat, biasakan diri dengan masa di sana)" - David Attenborough

Aduhai...dalam kepala saya sudah terpampang tajuk akhbar pada hari lusa (kerana waktu pada masa itu sudah menunjukkan tengah malam, mustahil berita tentang kami akan keluar pada pagi nanti): 

"Two Malaysians found frozen in motel compound"

Kalau kami tidak dapat masuk ke bilik, memang ada kemungkinan kami akan beku kerana terpaksa menahan kesejukan di luar motel.

Namun, dalam kesuraman saya terpandang satu kertas kecil bertulisan tangan berwarna putih yang dilekatkan di bahagian bawah cermin pintu. Di situ tertulis:

"<Nama penuh Chik> please go to room 6"

Alhamdulillah. Nampaknya kami tidak akan kebekuan malam ini. Begitu rupanya cara self check-in jika tiba selepas pukul 9:00 malam. Lega betul saya rasa.

Kami ke depan semula untuk mencari bilik nombor 6. Motel itu ada dua tingkat. Atas bawah kami tengok. Yang nampak hanya bilik nombor 3 hingga nombor 9. Mana bilik nombor 6? Puas kami mengelilingi motel, tetapi tidak berjumpa juga dengan bilik nombor 6. Kecewa betul. Tiba-tiba saya terbayang semula tajuk akhbar tadi. Ini tidak boleh jadi!

Saya mengajak Chik ke pejabat motel semula. Mahu cuba cari dari sana kerana pencarian kami tadi tidak termasuk kawasan belakang motel. Saya berdiri di hadapan pejabat dengan menghadap motel. Itu dia!

Rupa-rupanya bilik nombor 6 terletak di tingkat 2 di belakang pejabat. Ada tangga untuk naik ke bilik. Rasanya semasa mencari tadi kami sudah berdiri di hadapan tangga ini. Tetapi dari hadapan tangga memang kita tidak akan nampak bilik dan nombornya. Perlu berdiri di hadapan pejabat barulah boleh nampak. Saya daki tangga itu terlebih dahulu dengan meninggalkan Chik yang terkial-kial mengangkat begnya sambil menaiki tangga.

"Eh, mana kunci?" Sekali lagi saya kehairanan. Namun saya tetap cuba membuka sliding door bilik tersebut. Tidak berkunci. Oh wow! Kalau di Malaysia rasanya tiada pemilik hotel yang berani berbuat begitu. Kagum sungguh saya dengan tahap kepercayaan mereka di sini.

Ah, leganya dapat masuk bilik. Bertambah lega apabila melihat biliknya yang cantik dan kemas. Bolehlah kami tidur lena malam ini. 

Gambar 1: Inilah bilik kami di Avalon Court Motel.
Gambar 2: Full kitchenette di bilik kami.

Selepas membersihkan diri, saya mengeluarkan tudung labuh berwarna hitam untuk menunaikan solat.

"Eh, Siti pun bawa tudung ni? Orang pun sama," tegur Chik apabila melihat saya mengeluarkan tudung itu. Hahaha! Kelakar pula saya rasa. Macam mana kami boleh terfikir untuk membawa tudung labuh sahaja pada percutian kali ini? Mungkin sebab sudah biasa pergi bercuti bersama-sama, jadi cara berfikir pun sudah lebih kurang sama walaupun bukan seratus peratus.

Malam itu walaupun mata belum begitu mengantuk, saya tetap melelapkan mata pada lebih kurang jam 1:00 pagi waktu New Zealand. Kalau di Malaysia saya pasti belum tidur pada waktu ini. Alarm dikunci pada pukul 6:30 pagi. Harap-harapnya saya tidak akan mengalami kesulitan untuk bangun pada pukul 2:30 pagi waktu Malaysia itu nanti.

Selamat malam Christchurch. Tidak sabar saya hendak menempoh hari esok.

-Bersambung-

No comments: