Sunday, June 10, 2012

Kembara Berdua Di Bumi Maori 3

KUALA LUMPUR - CHRISTCHURCH

"We know it's been a struggle, but through that struggle we've seen the strength and perseverance of the people of Christchurch (Kita tahu ia satu perjuangan yang sukar, tetapi melalui perjuangan itulah kita dapat melihat kekuatan dan ketabahan penduduk Christchurch)" - Hillary Clinton

Semasa menunggu di dalam shuttle bus tersebut Chik terperasankan sesuatu. Dia baru perasan bahawa di sini mereka memandu di sebelah kanan sama seperti kita di Malaysia.

"Memanglah. New Zealand kan negara Commonwealth macam kita juga," kata saya kepada Chik. Saya memang sudah tahu akan perkara tersebut. Dalam banyak hal mereka agak sama dengan kita di Malaysia. Pengetahuan geografi dan sejarah saya tidaklah teruk sangat, ya.

"Nasib baik. Orang dah risau fikir macam mana nak drive sebelah kiri. Eeeiii...bestnya!"

Kini Chik tidak perlu risau lagi. Akan hal memandu ini, saya juga tidak berasa risau sangat. Semasa Chik mencadangkan agar kami memandu sendiri sepanjang bercuti di New Zealand, saya terus sahaja bersetuju. Memandu di New Zealand? Alah, kacang je! Lagipun kami sudah mengidam untuk melakukannya sejak tahun 2007 lagi. Peluang yang datang ini tidak akan kami sia-siakan.

Berbalik kepada Elsie, setelah berjaya mendapatkan penumpang lain dia mengumumkan bahawa kami akan berangkat sebentar lagi. Shuttle bus tersebut dapat memuatkan 8 orang penumpang. Sebelum bergerak, Elsie membacakan semula senarai hostel/motel yang akan menjadi persinggahan untuk menurunkan pelanggannya termasuk kami berdua nanti. Setelah semua mengiyakan senarai itu betul, Elsie pun mula memandu.

Pertama kali saya melihat persekitaran Christchurch di luar kawasan lapangan terbang. Ada sedikit persamaan dengan Malaysia. Di sini juga 'kaya' dengan pokok-pokok. Namun, penglihatan saya dan yang lain sebenarnya agak terbatas kerana suasana yang gelap. Tidak terdapat banyak lampu jalan didirikan untuk menerangi daerah Christchurch ini. Kalau ada pun, lampunya agak suram.

Jadi, apabila Elsie bercerita (kepada tiga orang backpackers yang duduk di hadapan saya dan Chik) dan menunjukkan kesan gempa bumi kuat yang melanda Christchurch pada 4 September 2010 (dengan magnitud 7.2 pada skala Richter), dan 22 Februari 2011 (dengan magnitud 6.3 pada skala Richter) di sepanjang perjalanan, kami tidak dapat melihatnya dengan jelas. Menurutnya banyak tempat dan jalan yang tidak dapat dilalui akibat tanah yang mendap. Dalam kesamaran itu saya dapat melihat beberapa kawasan yang ditutup dengan tali tape. Beberapa kawasan jalan juga ditutup untuk dibaik pulih.

Tidak cukup dengan itu, ada kawasan di hujung bandar yang tidak boleh dimasuki langsung akibat mengalami kerosakan yang teruk.

"This is the farthest that we can go," kata Elsie sambil menunjukkan kawasan yang ditutup itu.

Elsie menambah, banyak bangunan terpaksa diruntuhkan disebabkan kerosakan yang dialami akibat gempa bumi tersebut. Apa yang boleh saya katakan di sini; Christchurch sedang dibangunkan semula dan saya bersimpati dengan nasib penduduknya. Walaupun diuji sebegitu, mereka tetap meraikan tetamu dan memberikan mereka layanan yang baik. Pada masa yang sama, saya bersyukur kerana kita di Malaysia berada dalam zon bebas gempa, walaupun ada masa kita dapat juga merasai gegaran jika negara jiran mengalami gempa bumi yang kuat.

Tiba-tiba Elsie berkata, "Whose has been naughty? I'll put you into jail!"

"Me!" jawab seorang pemuda kaukasia yang duduk di belakang kami.

Semua orang ketawa kerana singgahan pertama kami adalah Jailhouse Hostel Christchurch. Hostel ini adalah bekas penjara yang diubahsuai menjadi hostel. Pasti menarik kalau dapat menyewa di sana. Saya juga ada berkira-kira hendak menyewa bilik di Jailhouse Hostel untuk malam terakhir kami nanti, tetapi akhirnya saya mengambil keputusan untuk menyewa bilik di Amber Park kerana sewanya yang lebih murah. Mungkin lain kali...Chewah!

Selepas Jailhouse Hostel, Elsie menurunkan 2 orang penumpang di YMCA Hostel pula. Singgahan seterusnya adalah tempat penginapan kami - Avalon Court Motel.

Setelah turun, barulah kami diminta untuk membayar sewa shuttle bus. Selesai urusan pembayaran, Elsie meninggalkan kami untuk menghantar 3 orang lagi pelanggannya ke hostel masing-masing.

Suram. Itu yang saya lihat di sekeliling kami. Begitu jugalah perasaan saya pada waktu itu. Masih lagi risau dengan masalah untuk check-in. Saya dan Chik berjalan beriringan menuju ke pejabat motel berpandukan kepada papan tanda yang terdapat di bangunan motel. Pejabat terletak di bahagian belakang. Dan seperti yang dijangka ia sudah ditutup. Chik cuba menolak pintu pejabat. Berkunci. Alamak! Bagaimana hendak masuk bilik?

-Bersambung-

No comments: