Saturday, June 9, 2012

Kembara Berdua Di Bumi Maori 2

KUALA LUMPUR - CHRISTCHURCH

"Kosong, kosong" - Najwa Latif

Oh...ada lagi penumpang lain di belakang saya rupanya. Jadi, saya bukanlah orang yang terakhir...sehinggalah orang itu memotong saya. Patutlah hujan turun renyai-renyai. Mungkin hujan sedang menangisi nasib saya kerana menjadi orang yang paling lembab berjalan.

Saya lihat Chik sudah sampai di kaki tangga. Namun, dia tidak terus naik ke dalam pesawat. Kelihatan Chik sedang menudingkan jarinya ke arah saya sambil bercakap-cakap dengan petugas AirAsia. Saya tahu kenapa Chik menunggu saya. Ya, pasport dan boarding pass-nya ada pada saya. Hahaha!

Sampai sahaja di kaki tangga, saya serahkan kedua-dua dokumen saya dan Chik kepada petugas tadi. Akhirnya orang yang paling lembab juga yang menang; seperti kisah arnab dengan kura-kura (eh, ada kena-mengenakah? Hahaha!).

Dipendekkan cerita, kami duduk bersama-sama dengan seorang lelaki mat saleh. Saya yang duduk di tepi aisle berasa sedikit hairan kerana melalui tinjauan saya, banyak kerusi kosong dalam pesawat.

"Eh, banyaknya kerusi kosong," kata saya kepada Chik.

"Ye ke? Nanti bolehlah kita pindah tempat," jawab Chik.

Saya pun mempunyai hasrat yang sama. Jadi, tidak lama selepas pesawat berlepas, kami bertanya kepada seorang pramugari sama ada boleh atau tidak jika kami berpindah tempat. Dia jawab boleh.

Sudah dapat lampu hijau, maka kami pun berpindah tempat. Mula-mula kami duduk berdua. Selepas makanan diedarkan, setiap seorang memilih untuk duduk di kerusi 3-seater masing-masing. Boleh pilih mana-mana kerusi. Ini barulah boleh dikatakan mewah! Tidak lama kemudian, bukan kami sahaja malah para penumpang yang lain juga mula memenuhkan barisan kerusi-kerusi yang kosong. Kami dapat tidur dengan lena dan dapat bergerak dengan bebas. Tidak perlu risau dengan masalah thrombosis.

Kosong! Baru saya faham mengapa Airasia menghentikan laluan ke Christchurch - untuk elakkan kerugian yang lebih besar akibat kenaikan harga minyak.

Tempoh penerbangan kami adalah lebih kurang 9 jam 15 minit. Kami sampai di Christchurch International Airport pada pukul 10:55 malam. Beza waktu antara Malaysia dengan New Zealand adalah 4 jam. Jadi, jika waktu di New Zealand menunjukkan pukul 10:55 malam, maka waktu di Malaysia pada masa itu adalah pukul 6:55 petang.

Tiba masa untuk urusan imigresen, saya berasa sedikit gusar. Namun, segala-galanya berjalan dengan lancar sehingga sukar untuk saya dan Chik mempercayainya. Maklumlah Chik dengan bekalan makanan berpaket dan periuk nasinya, jadi kami menyangka pasti beg-beg kami akan 'diselongkar' oleh pegawai imigresen. Tetapi perkara begitu tidak berlaku langsung. Pegawai imigresen yang memeriksa dokumen perjalanan juga melayan kami dengan ramah. Alhamdulillah.

Selepas melalui pemeriksaan imigresen, kami terus menuju ke Arrival Hall. Hall-nya tidaklah besar dan tidak pula sibuk. Mungkin kerana waktu itu sudah lewat malam.

Kerana sudah lewat malam maka kami perlu memikirkan bagaimana cara untuk pergi ke tempat penginapan kami iaitu Avalon Court Motel. Di luar saya lihat ada deretan van. Mungkin kami boleh menyewanya untuk ke motel. Chik keluar untuk bertanya sementara saya menjaga bagasi kami.

Chik masuk semula dan memberitahu yang kami boleh menaiki shuttle bus tersebut dengan bayaran NZD29.00. Menurut Chik jika kami mahu menyewa teksi, sewanya lebih mahal iaitu lebih kurang NZD30++

Setelah berbincang secara ringkas dan bersetuju untuk menggunakan perkhidmatan shuttle bus tersebut, kami keluar untuk menyimpan bagasi dalam tempat menyimpan bagasi yang disambung di belakang shuttle bus. Suhu di luar agak sejuk iaitu lebih kurang 10 darjah selsius seperti yang diumumkan oleh juruterbang semasa pesawat hampir mendarat tadi. Pemandu yang bernama Elsie mempelawa kami masuk dahulu ke dalam shuttle bus sementara menunggu dia menarik penumpang agar ia penuh.

"Just get inside. I'll turn up the heater for you," kata Elsie.

Selesai satu masalah, ada masalah lain pula yang mengganggu fikiran. Sebenarnya saya agak risau bagaimana kami mahu check-in motel nanti. Setahu saya kebanyakkan kaunter hotel/hostel/motel di New Zealand akan ditutup selepas pukul 9.00 malam. Saya ada bertanya Chik sama ada pihak motel ada menghubunginya untuk memberitahu cara-cara check-in sekiranya kami sampai lewat. Chik jawab tiada. Bertambah-tambah risau saya dibuatnya. Macam mana kalau kami tidak dapat masuk bilik nanti? Oh tidak!