Sunday, March 8, 2015

Perempuan Ini Mengidamkan 'Aiskrim' Magnum Blue di Surabaya Tetapi Impiannya Punah Setelah Terlihat Iklannya di TV

Ada kalanya semasa travel, aku memang suka mencuba sesuatu makanan yang baru. Sesuatu yang tidak pernah aku jumpa di negara ini. Apalagi kalau ia daripada jenis makanan yang aku suka. Dan sudah tentunya jika ia halal dimakan. 

Masa aku berada di Surabaya pada awal bulan lepas, aku tertarik dengan papan-papan iklan Magnum Blue yang selalu aku nampak terpacak di sekitar jalan raya di sana. Melihat perkataan 'Magnum' sudah pasti aku terbayangkan aiskrim Magnum. Berbunga-bunga hati aku dibuatnya. Seingat aku, aiskrim Magnum Blue belum pernah aku nampak dijual di Malaysia. Jadi, aku memasang cita-cita untuk membeli dan merasa sendiri aiskrim tersebut.

Tertanya-tanya juga entah perisa apa agaknya aiskrim Magnum yang ini sehingga ia dinamakan sebagai Magnum Blue? Apalagi setelah melihat tagline-nya yang tertulis di papan iklan yang menambahkan lagi tanda tanya iaitu 'taste the difference.' Rasakan kelainannya. Pergh!

Namun, pelik juga apabila melihat iklannya yang tidak menunjukkan gambar aiskrim sebagaimana lazim kita tengok. Bertambah pelik apabila aku tidak pernah jumpa aiskrim ini apabila kami singgah di mana-mana kedai. Misteri sungguh!

Gambar sekadar hiasan.
Sumber: www.icecreamsource.com

Rasa pelik ini aku simpan dalam hati. Tidak aku luahkan kepada sesiapa. Sehinggalah pada hari terakhir di Surabaya, ketika aku sedang menonton TV. Keluarlah iklan Magnum Blue yang menjadi idaman hati.

Ini rupanya Magnum Blue! Patutlah tak jumpa! Cari salah tempat! Patut cari di tempat rokok!

Terbakar rasa hati. Rupa-rupanya Magnum Blue bukan aiskrim Magnum berperisa baru. Tetapi jenama rokok!

Tipah tertipu...pu...pu...puiii!!!

*Tajuk entri bajet ala-ala The Vocket...kakaka!