Sunday, February 2, 2014

Tiga Jenis Pengembara

Baru-baru ini saya tertengok sebuah filem Mandarin berjudul "Runaway Woman" di saluran A-List (Astro).

Kisah lima orang wanita yang lari daripada kesibukan kota dan keluar mengembara (berjalan kaki, ok!) di sempadan China (mungkin sempadan China - Mongolia) untuk pergi ke Tasik Shengyu. Menurut kepercayaan orang-orang termpatan, sesiapa yang sampai ke Tasik Shenyu akan mendapat ketenangan. Apa lagi kalau dapat bermandi hujan di tasik tersebut yang dianggap sebagai hujan 'suci'.

Pemandangan dalam filem ini pula...subhanallah...memang cantik! Buatkan saya mahu pergi lagi ke China.

Terasa hendak pergi ke Tasik Shengyu juga. Tapi...sudah puas bertanya dengan Prof. Google, tak jumpa-jumpa tasik di China yang bernama Shengyu. Sudah juga cuba cari tasik yang berdekatan dengan Gurun Gobi. Masih lagi mendapat hasil yang sama. Mungkin kerana ejaan berbeza...maklumlah saya ikut ejaan seperti dalam sari kata filem tersebut...sebab itu agaknya tak jumpa *menangis*

Ok, panjang pula intro saya. Sebenarnya saya cuma hendak tulis tentang salah satu babak permulaan dalam filem ini di mana seorang watak yang dipanggil 'Gila' (gila punya nama) menyenaraikan jenis-jenis pengembara mengikut pendapat 'gila' beliau. Katanya ada tiga jenis pengembara, iaitu pengembara yang:

1. Hilang impian
2. Hilang cinta
3. Hilang arah

Hilang arah...hahaha... Sayalah agaknya tu...

Apa-apa pun mari kita layan trailer "Runaway Woman." Untuk dijadikan sebagai sumber inspirasi destinasi pengembaraan yang seterusnya.

Jangan sampai hilang arah!



It's not about the destination, it's the journey that matters - kesimpulan yang boleh dibuat selepas menonton filem ini.

3.5 bintang untuk cerita dan watak.

5 bintang pula untuk lokasi filem.

2 comments:

Waida Yusof said...

Jom ke China :))

PS: Ini memang musim tonton movie travel. Ngeh ngeh ngeh.

Siti R said...

Jommm...tapi...mana satu nak pergi dulu ni? Iceland ataupun China? Hihihi~

Wah, ini betul2 cari inspirasi...haha