Saturday, January 18, 2014

The Hobbit di Lake Tekapo

Ada satu babak dalam filem "The Hobbit: The Desolation of Smaug" di mana kamera menunjukkan 'bird's eye view' dari Laketown ke Lonely Mountain. Di antara kedua-dua tempat itu, terbentang sebuah tasik.

Hati ini tercuit sedikit. Hmmm...seperti pernah dilihat, tetapi di mana? Di mana?

Setelah difikir-fikir, saya hampir pasti ia adalah sebuah tasik yang terletak di Lake Tekapo. Tasik yang saya lihat dari atas Mount John pada suatu malam selepas kejadian 'Super Moon.'

Ya, saya rasa saya tidak salah (kalau salah pun, saya pasti ia boleh jadi mana-mana tasik yang saya pernah lihat di New Zealand...heheh). Tasik itu adalah Tasik Alexandrina!

Mahu tahu bagaimana rupa Tasik Alexandrina?

Nasib baik saya ada mengambil gambarnya. Jadi, bolehlah saya kongsikan di sini.

Tadaaa...!!



 
Saya rasa sang cengkerik sedang berkoir dalam kepala pembaca yang melihat gambar-gambar di atas - krik...krik...krik...

Maaflah, ya.

Kalau entri saya semasa berada di Mount John itu sudah dibaca, pasti anda faham mengapa gambar-gambar di atas gelap gelita. Perlu berada di sana untuk melihat sendiri keindahan tasik walaupun di waktu malam. Lagipun saya tidak memiliki kamera yang canggih.

Apa-apa pun, tiada 'kamera' yang paling sempurna melainkan mata yang dianugerahkan Allah ini. Gambarnya pula sentiasa terpahat dalam ingatan.

Ewah...

Selain Tasik Alexandrina, ada beberapa perkara lain lagi yang saya rasa menarik dalam filem "The Hobbit" kali ini:

1. Saya tak tahu kalau ada sesiapa yang perasan - tuan pengarah iaitu Peter Jackson ada melakukan kemunculan 'cameo' pada permulaan cerita untuk beberapa saat. Perasan tak? Beliau keluar dari sebuah bangunan yang terletak di sebelah kiri sudut pandang kamera. Keluar sahaja dari pintu, beliau berhenti sekejap di hadapan 'kamera' sambil tersenyum sebelum berlalu pergi. Kalau tak silap saya 'sudut pandang kamera' itu adalah mewakili sudut pandang Thorin Oakenshield pada permulaan cerita - sebab itulah beliau tersenyum.

2. Legolas nampak tembam berbanding dalam trilogi "Lord of the Rings" (LOTR), walaupun kejadian dalam "The Hobbit" berlaku lebih kurang 60 tahun sebelum kejadian dalam LOTR. Misteri sungguh. Saya syak Legolas frust menonggeng dengan Tauriel sehinggakan dia jadi kurus dalam LOTR...hihihi~

3. Suara Smaug dipinjamkan oleh Benedict Cumberbatch; aktor yang dilahirkan dalam tahun naga. Suratan ataupun kebetulan? Renung-renungkan...ahaks!

4. Rupa Bard The Bowman hampir seiras dengan Legolas. Sekali pandang ingatkan orang yang sama...tetapi sebenarnya bukan. Bard ialah Luke Evans, manakala Legolas ialah Orlando Bloom.

5. Selain Smaug, Benedict Cumberbatch juga meminjamkan suaranya kepada watak Necromancer. Ini membuktikan betapa macho-nya suara beliau sehingga diperlukan untuk dua watak yang berbeza. Ataupun sebenarnya Peter Jackson mahu jimat kos? Wallahu'alam...

6. Filem ini ditamatkan dengan cliffhanger. 'Baik' punya cliffhanger. Tak sabar mahu tunggu sambungannya....T_T

Sekian.

No comments: