Saturday, June 19, 2010

Cuti-cuti China: Hari Kedua - Bahagian 3

Hari Kedua - 24/4/2010 

Kecelaruan yang Maha Hebat 

Saya dan Chik meneruskan perjalanan ke Stadium Olimpik. Seperti yang dinyatakan dalam episod yang lepas, untuk ke sana, kami akan menaiki tren dari Stesyen Beijing Zoo.

Sebaik sahaja sampai di kaunter tiket, dengan senang hati saya beratur bersama-sama dengan pengguna-pengguna tren yang lain untuk membeli tiket. Tiba sahaja giliran saya untuk membeli tiket, saya terus menyatakan hajat saya kepada si penjual tiket - seorang lelaki muda yang tembam dan merah pipinya.

"Olympic Stadium. Two," kata saya yang seperti biasa tidak lupa menunjukkan isyarat 'peace' disertai dengan senyuman yang sungguh ikhlas.

Namun, senyuman ikhlas saya disambut dengan senyuman bersalah (atau serba salah?) daripada si jejaka penjual tiket. Dia menoleh ke arah rakan sekerja di sebelah kirinya - seorang lelaki muda yang kurus - sambil bercakap dalam bahasa China. Dejavu. Dalam bas tadi lebih kurang begini keadaannya. Di sini juga saya menghadapi situasi yang sama - penjual tiket tidak faham apa yang saya cakap.

'Stadium Olimpik pun takkan tak faham juga?' saya mengomel di dalam hati sampai berkerut-kerut dahi dibuatnya. Geram. Itu yang saya rasa.

Si penjual tiket memandang saya semula sambil menunjuk-nunjuk ke arah rakan sekerjanya tadi sambil berkata, "next counter." Eh, pandai pula dia berbahasa Inggeris. Dia tersipu-sipu malu membuatkan pipinya menjadi lebih merah daripada biasa.

Saya lihat kaunter sebelah sudah ramai orang berbaris hendak membeli tiket. Serba salah juga saya dibuatnya. Perlukah saya masuk di belakang barisan atau terus ke kaunter dengan penuh selamba? Memikirkan  yang orang-orang China memang suka memotong barisan dan tiada siapa sebenarnya yang kisah, saya rasa mereka yang di sini juga tidak akan kisah dan marah sekiranya saya memotong barisan mereka. Jadi, sebaik sahaja seorang lelaki selesai dengan urusan membeli tiketnya, saya yang telah sedia menunggu, terus ke kaunter sambil menunduk kepala sedikit kepada gadis yang sedang beratur di belakang lelaki tadi. Kepada penjual tiket ini sekali lagi saya nyatakan hajat saya. Dia  memberitahu harga tambang iaitu RMB2 seorang lalu menyerahkan dua keping tiket kepada saya. Saya sebenarnya mengharapkan dia akan memberitahu bagaimana cara untuk ke Stadium Olimpik selepas menyerahkan tiket, sebaliknya dia hanya diam membisu sambil menunggu pelanggan seterusnya. Dalam keadaan terpinga-pinga saya beredar daripada kaunter dan pergi mendapatkan Chik yang sedang menunggu di hadapan kaunter.

Saya serahkan sekeping tiket kepada Chik. Sekeping lagi saya pegang sambil membelek-beleknya seperti orang yang baharu belajar membaca.

"So, macam mana nak pergi Stadium Olimpik ni?" tanya Chik.

"Entah," jawab saya sambil mengangkat kedua-dua bahu dan mata pula tidak lekang daripada melihat peta jaringan Beijing Subway yang terdapat di belakang tiket yang kelihatan sangat bercelaru...atau otak saya yang sebenarnya sedang bercelaru pada tika dan saat itu?

Chik juga membelek tiketnya. "Tak nampak pun Stadium Olimpik. Dekat mana..."

Saya juga tidak nampak nama stadium di dalam tiket tersebut. Tulisan yang terdapat di atas tiket pula sangat halus. Terlalu banyak stesyen dan terlalu banyak 'line' yang membuatkan saya rasa seperti mahu menangis dan mood saya jadi sangat-sangat down pada masa itu.

"Macam mana ni Siti? Nak turun platform ke tak?"

"Jomlah," jawab saya ringkas. 

Platform Beijing Subway tidak banyak bezanya dengan platform bagi stesyen-stesyen bawah tanah LRT Putra. Cuma di Stesyen Beijing Zoo ini terdapat banyak tiang. Di tiang-tiang sebelah kanan ditulis nama destinasi terakhir iaitu Gongyixiqiao manakala di tiang-tiang sebelah kiri nama destinasi terakhirnya ialah Anheqiaobei.

"Yang mana satu kita nak naik ni Siti?" Aduhai Chik. Kalaulah saya tahu tidak adalah saya berkerut-kerut dahi cuba memahami peta yang terdapat dalam tiket. Terus terang saya memang terasa betul-betul hendak menangis pada masa itu. Rasa panik juga sudah mula timbul. Tetapi sebagai seorang yang telah dilatih dalam Persatuan Bulan Sabit Merah dari sekolah rendah hingga ke peringkat pengajian tinggi, satu perkara yang saya ingat ialah kita tidak boleh terlalu ikutkan rasa panik. Panik membuatkan kita tidak boleh berfikir dengan baik. Jadi rasa panik itu saya buang jauh-jauh dan saya beritahu Chik bahawa saya perlu sedikit masa untuk 'study' peta tersebut (untuk merujuk peta tersebut bersama-sama dengan saya, silalah klik di sini).

Sebelum itu, saya dan Chik sudah nampak di mana sebenarnya Stadium Olimpik berada iaitu mungkin di Stesyen Olympic Sports Centre atau Olympic Park yang terletak di laluan Line 8. Sebab itu Chik bertanya kepada saya tren menuju ke mana yang perlu kami ambil. Masalahnya sekarang kami berada di Line 4. Saya cuba mencari stesyen-stesyen pertukaran yang akan membawa kami ke Line 8. Bulatan-bulatan yang besar dalam peta merupakan stesyen-stesyen pertukaran.

Lebih kurang sepuluh minit termenung sambil bersandar di tiang, akhirnya saya berjaya juga meleraikan kekusutan fikiran. Saya sudah mula memahami  peta perjalanan tren; bukan sahaja untuk pergi ke Stadium Olimpik, tetapi keseluruhan destinasi. Lega!

Saya dapati terdapat dua cara untuk ke Stadium Olimpik dari Stesyen Beijing Zoo. Cara pertama (nampak macam dekat tetapi perlu banyak bertukar Line tren) ialah kami perlu mengambil laluan Gongyixiqiao lalu turun di Stesyen Xizhimen. Dari sana kami perlu bertukar ke Line 13 menuju ke Stesyen pertukaran Zhichunlu yang terletak di Line 10. Di Line 10 kami perlu mengambil tren menuju ke Jinsong dan turun di Beitucheng yang merupakan stesyen pertukaran Line 8. Dari Line 8 kami boleh terus ke Olympic Sports Centre yang hanya berselang satu stesyen dengan Beitucheng. Cara kedua (nampak lebih jauh tetapi kami boleh skip Line 13) ialah kami boleh terus ke Line 10 dengan menaiki tren yang menuju ke Anheqiaobei dan turun di Stesyen Haidianhuangzhuang. Dari sana kami boleh terus ke Beitucheng dan seterusnya ke Olympic Sports Centre di Line 8. 

Dan sudah tentunya saya mengajak Chik menaiki tren yang menuju ke Anheqiaobei (cara kedua). Semasa di Beitucheng saya bertanya kepada Chik  di stesyen manakah kami perlu turun; di Olympic Sports Centre atau Olympic Park? Chik mencadangkan agar kami turun di Stesyen Olympic Sports Centre. Jika Stadium Olimpik bukan terletak di sana, kami boleh sahaja pergi ke Olympic Park pula. 

Si Tua Peragut 

Saya dan Chik turun di Stesyen Olympic Sports Centre. Berdasarkan kepada papan tanda yang terdapat di stesyen, kami tidak tersalah tempat turun. Memang Stadium Olimpik Bird's Nest dan Water Cube terletak di sini.

Kami berjalan menuju ke tangga untuk naik ke atas. Terdapat dua arah untuk keluar dari stesyen. Di sebelah kiri kami adalah jalan keluar ke Stadium Water Cube manakala di sebelah kanan merupakan jalan keluar ke Stadium Bird's Nest. Kami memilih untuk ke kanan. Setelah sampai di atas, saya terasa seperti hendak melompat dan hendak terduduk pada masa yang sama.

Hendak melompat akibat terlalu gembira kerana akhirnya kami sampai juga ke Stadium Olimpik setelah mengalami sedikit 'tekanan jiwa' sebentar tadi. Dan juga kerana Stadium Water Cube sebenarnya terletak bersebelahan sahaja dengan Stadium Bird's Nest - jadi tidak ada bezanya jika kami memilih untuk ke kiri semasa di berada bawah stesyen tadi di mana kedua-dua arah akan membawa kami kepada kedua-dua stadium yang terkenal itu. Hendak terduduk pula kerana jarak kedua-dua stadium yang agak jauh dari tempat kami berdiri. Rasanya lebih kurang 200 - 300 meter. Entahlah, saya tidak dapat mengagak dengan tepat. Aduhai...terpaksa berjalan jauh lagi. Saya tidak tahu sudah berapa kilometer jarak perjalanan yang saya tempuhi di hari kedua ini. Yang saya tahu dan pasti ialah kaki saya akan menjadi penat dan lenguh semula selepas ini.

Maka dengan perlahan-lahan saya dan Chik berjalan di dataran yang luas menuju ke arah Stadium Bird's Nest. Sekejap-sekejap kami berhenti untuk bergambar sehingga akhirnya kami sampai di hadapan stadium. Chik mengajak saya masuk ke dalam stadium. Chik kata alang-alang sudah sampai, rugi rasanya kalau tidak masuk. Lagipun ini pengalaman pertama kami mengunjungi sebuah stadium Olimpik. Saya bersetuju dengan cadangan Chik kerana saya juga memang teringin hendak melihat keadaan di dalam stadium.

Namun, untuk masuk ke dalam stadium bukanlah percuma. Kami perlu membeli tiket yang berharga RMB50 seorang. Setelah mendapat tiket, kami beratur di security check untuk masuk ke dalam stadium. Adalah menjadi kebiasaan di Beijing kebanyakan tempat tumpuan pelancong akan ada security check di mana beg-beg pelawat akan diimbas di alat pengimbas sebelum dibenarkan masuk (di setiap stesyen Beijing Subway juga begitu).

Chik beratur di hadapan manakala saya berada di belakang Chik. Di hadapan Chik pula ada seorang perempuan China yang sudah tua, mungkin dalam lingkungan 60 tahun. Saya tidak tahu bagaimana dan bila masanya, tiba-tiba saya lihat beg Chik yang baharu keluar dari alat pengimbas telah berada di tangan perempuan tua tersebut dan dia dengan selamba terus berjalan menuju ke pintu masuk stadium. Cepat-cepat saya mengambil beg saya. Chik pula memanggil-manggil perempuan itu sambil berlari anak ke arahnya. Saya lihat pegawai-pegawai sekuriti yang berada di situ tergelak-gelak sesama mereka  apabila melihat Chik 'mengejar' perempuan tua tersebut. Pelik juga saya, bukannya hendak menolong tetapi tergelak pula. Chik sudahpun mendapatkan begnya manakala saya lihat perempuan tua tersebut seperti terpinga-pinga. Namun kemudian dia terus berlalu seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.

Pelik. Chik kata dia nampak lelaki yang berada di hadapan perempuan tua  tersebut yang mengambil beg Chik dan memberikannya kepada perempuan tua tersebut. Entah apa yang cuba dibuat oleh mereka, tidaklah kami tahu. Yang penting, Chik mendapat semula begnya dan tiada apa-apa yang hilang. Jadi, untuk kali ini kami masih selamat berada di bumi China ini. 

Bird's Nest & Water Cube 

Sekarang kami sudah berada di dalam Stadium Bird's Nest. Saya rasa inilah stadium terbesar yang saya pernah masuk. Sangat mengujakan. Saya lihat ramai juga para pelancong yang masuk ke dalam stadium ini. Dari tingkat bawah hingga tingkat atas kami jelajahi stadium. Kagum juga melihat besi-besi tebal yang telah 'digubah' menjadi sarang burung secara dekat. Tidak sangka pula benda yang kelihatan sangat 'plain & simple' ini boleh kelihatan sangat cantik di mata saya. Mungkin ini yang dikatakan sebagai modern marvel.

Setelah puas melawat Stadium Bird's Nest, kami berjalan pula ke sebelah iaitu ke Stadium Water Cube. Saya sebenarnya yang beria-ia hendak ke sana. Saya hairan juga apabila Chik kata dia tidak pernah dengar tentang stadium ini sedangkan ia juga tidak kurang terkenal. Kalau Stadium Bird's Nest merupakan stadium utama/nasional, Stadium Water Cube merupakan Pusat Akuatik bagi Sukan Olimpik 2008 di Beijing. Disebabkan Chik tidak pernah mendengar tentang stadium ini, jadi dia tidak berminat hendak masuk ke dalamnya. 

"Siti nak masuk ke? Tak payahlah Siti," kata Chik kepada saya.

Terpaksalah saya pendam hasrat saya yang sebenarnya ingin masuk melihat ke dalam Stadium Water Cube. Sebagai seorang yang tinggi budi bahasa, saya perlu mendengar kata orang yang lebih tua daripada saya. Titik. Ngeh, ngeh, ngeh~

~Bersambung lagi~ 

5 comments:

AttOkz Dikulgai said...

Akhirnya...

"Tetapi sebagai seorang yang telah dilatih dalam Persatuan Bulan Sabit Merah dari sekolah rendah hingga ke peringkat pengajian tinggi, satu perkara yang saya ingat ialah kita tidak boleh terlalu ikutkan rasa panik."

-- hahahahaaha! Statement tak ble blah. huh! Pas ni nak buat-buat pengsan la depan awk. Mana la tau ble dpt CPR free...muahahahahahaa!

O0o0o patut la Chik beli beg baru eh? Beg lama kena samak ke apa?

Erk..Chik lagi 'tua' eh? Kena panggil Kak Chik la ini mcm...
Uhuhuhhuu~

Siti R said...

Hahaha...awk ni x baca betul2 ke? "Satu perkara yang saya ingat ialah kita boleh terlalu ikutkan rasa panik." Satu perkara tu je org ingat..yg lain2 x ingat dah. So, kalau awk pengsan org panggil ambulans jer...ahhahaha...

Taklah...beg tu dia mmg dah beli ms kitorg pergi Houhai Lake. Nak samak kenapa pulak? Iskh...

Yup, dia lbh tua..hehe..

Kurma said...

hahahaha... isk siti.. tu alasan ko la tu nak pegi China lagi sebab tak dapat masuk Water Cube haha..

AttOkz Dikulgai said...

Huh! sampe ati...
Igt nk praktikan apa yg di pelajari dlm Red Cresscent tu. I rela u! Ngeee~

sure la kena samak, manala tau itu nyonya tua baru lepas makan daging 848! salai sebelum cubaan merembat beg Chik tu. kan kena samak~ uhuhuhuhhu! Andaian meliar shj.

Aiii Kak Chik! muakh muakh!

Siti R said...

Kurma: Ya, kita mesti pandai mencari alasan...ahhahahah~

AttOkz: I x rela...buek!

Owh, ye ke? X terpk pulak...