Sunday, May 16, 2010

Cuti-cuti China: Hari Kedua - Bahagian 1

Hari Kedua - 24/4/2010 

Advencer bermula 

Berakhir sudah cabaran hari pertama. Syukur kerana kami masih selamat berada di ibu negara China ini. Hari kedua ini diharapkan segala-galanya berjalan dengan lancar dan mengikut perancangan yang telah disusun rapi malam tadi.

Hari kedua ini kami akan memulakan lawatan mengikut saranan yang telah diberikan oleh Ken semalam. Hari ini kami akan berjalan kaki dari hostel ke Tiananmen Square. Kemudian ke Forbidden City. Selepas itu mungkin ke Bei Hai Park, Beijing Zoo dan juga Stadium Olimpik Bird's Nest dan Water Cube. Kalau sempat boleh juga melawat Summer Palace. Wah! Banyak betul tempat yang hendak dilawati. Entah sempat atau tidak?

Kami keluar lebih kurang pukul 7 pagi dengan tidak bersarapan apa-apa kecuali sekeping butter cake yang saya tapau dari flight semalam (bahagi 2 dengan Chik). Kami berjalan kaki menuju ke Tiananmen Square (TS) berpandukan kepada peta ringkas yang terdapat dalam brosur hostel yang diberikan oleh Ken semasa kami hendak ke Houhai Lake malam tadi.

Kami berjalan meredah kesejukan pagi sambil mengunyah kek. Seperti biasa kami menjadi bahan 'tontonan' mereka yang berselisih dengan kami dan mereka yang sedang menunggu bas/teksi/beca yang begitu jakun melihat kami - mungkin disebabkan kami terlalu jelita mengikut standard mereka. Jadi kami berlagak selamba sahaja. Bak kata pepatah, 'alah bisa tegal biasa.' Dalam masa sepuluh minit berjalan, akhirnya kami sampai di Stesyen Subway Tiananmen, tetapi kami tidak nampak di mana letaknya TS. Namun di seberang jalan saya lihat seperti ada satu kawasan dataran. Adakah TS terletak di situ? Untuk mendapatkan kepastian dan memandangkan ini kali kedua Chik melawat Beijing, saya bertanya kepada Chik adakah yang saya lihat itu merupakan TS? Chik kata dia tidak ingat. Walaupun Chik kata dia tidak ingat, saya yakin memang itulah TS. Sementelah lagi saya lihat begitu ramai orang sedang berarak menuju ke sana sambil ada di antaranya memegang bendera kecil. Tetapi ada satu persoalan timbul di dalam minda saya dan Chik - dari mana mereka datang dan bagaimana kami hendak menyeberang ke sebelah sana?

Saya dapati sepanjang jalan ditutup dengan pagar. Ada satu tempat yang membolehkan kami keluar ke jalan raya iaitu di perhentian bas yang terletak bersebelahan dengan pintu masuk Subway. Namun saya lihat tiada seorang manusia pun yang melintas di atas jalan raya dari situ. Jalan raya pula kelihatannya sangat sibuk dengan kenderaan yang lalu lalang; tiada juga Zebra Crossing atau lampu isyarat untuk melintas diletakkan di situ. Ah! Bagaimana ini? Perlu terbangkah?

Akibat buntu, Chik bertanya kepada seorang pakcik yang sedang berlegar-legar di tempat kami berdiri di mana letaknya TS. Chik menunjuk-menunjuk gambarajah TS yang terdapat dalam brosur hostel kepada pakcik tersebut. Dengan muka tanpa sebarang reaksi apalagi ekspresi, pakcik tersebut mengangkat tangan dan menudingkan jari telunjuknya ke arah seberang jalan - iaitu tempat yang kami agak merupakan TS. Betul rupanya tekaan kami. Chik bertanya lagi dengan menggunakan bahasa isyarat tentang bagaimana hendak ke sana. Pakcik dengan muka tanpa sebarang reaksi apalagi ekspresi menuding jari telunjuknya ke arah stesyen Subway dan ke bawah. Ohhh...rupa-rupanya kami perlu menyeberang menggunakan laluan bawah tanah di stesyen Subway tersebut. Kenapalah kami tidak terfikir langsung sebelum ini?

Sebaik sampai di seberang, kami lihat masih ramai orang berjalan dalam barisan yang besar menuju ke TS. Semasa menyeberang tadi saya perasan (seperti biasa saya seorang yang perasan tetapi Chik tidak) ada satu papan tanda yang mengatakan bahawa laluan terus ke TS ditutup disebabkan ada upacara menaikkan bendera di sana. Tiba-tiba saya merasa amat berbangga kerana kebetulan kami melawat TS pada hari yang istimewa ini (sebenarnya tiada apa yang istimewa kerana sekarang baharu saya tahu bahawa upacara menaikkan bendera kebangsaan China memang merupakan ritual yang dilakukan setiap subuh di TS. Cheh! Namun saya kagum juga dengan semangat patriotik yang ditunjukkan oleh penduduk Beijing ini kerana sanggup datang seawal pagi semata-mata hendak memberi penghormatan kepada bendera mereka. Kalau upacara yang sama dilakukan di Dataran Merdeka, agak-agaknya akan mendapat sambutan atau tidak, ya? Hmmm...).

Tiada apa-apa yang menarik di TS - ia cuma dataran landai yang luas di mana di tengah-tengahnya terdapat tugu Monument to the People's Heroes yang setinggi 38 meter. Kami meneruskan perjalanan sehingga ke hujung dataran di mana kami dapat melihat dengan jelas gambar Mao Zedong yang tertampal di atas pintu gerbang Tiananmen menuju ke Forbidden City.

Kejutan Budaya

Sebelum meneruskan perjalanan ke Forbidden City, Chik menyatakan hajat besarnya untuk singgah ke tandas terlebih dahulu. Saya bersetuju kerana saya juga berhajat hendak ke sana. Kami temui tandas awam yang terletak beberapa meter dari hujung dataran. 

Masuk sahaja, saya meninjau-ninjau ke dalam tandas. Alamak! Tiada paip dalam semua tandas. Paip cuma ada di sinki. Nasib baik Chik ada bawa botol mineral kosong kerana dia sudah menjangka bahawa tiada paip dalam tandas. Chik kata dia hendak masuk dulu, jadi saya perlu tunggu sebab hendak pinjam botol mineralnya nanti. Tidak sampai beberapa saat Chik keluar semula daripada tandas. Saya memandangnya dengan kehairanan dan bertanya kenapa.

"Tak boleh kunci. Lock dia rosak kot," jawab Chik sambil memeriksa pintu tandas tersebut.

Entah kenapa saya tidak ikut sama memeriksa, cuma memandang Chik cuba memulas-mulas bahagian dalam tombol pintu. Saya juga melihat pengunjung lain yang keluar masuk tandas tanpa rasa hendak menolong Chik. Semasa Chik sedang terkial-kial, makcik pencuci tandas datang dan bercakap dengan kami dalam bahasa China. Saya lihat dia melibas-libaskan tangannya sambil tertawa. Mula-mula saya tidak faham, tetapi kemudian saya dapat mengagak apa yang cuba disampaikan oleh makcik itu. Untuk mendapatkan kepastian bahawa telahan saya tidak salah, saya memeriksa pintu tandas di depan dan di belakang saya yang masih kosong. Sah! Memang betul apa yang saya agak. Dalam hati saya berkata, 'OMG! This is a DISASTER!'

"Chik, pintu tandas ni memang tak boleh kunci," kata saya dengan suara mendatar kepada Chik.

"Eh, taklah. Orang rasa ada 2 pintu memang kunci dia dah rosak."

"Tak. Memang tak ada kunci. Cuba tengok pintu yang lain."

Kami melihat pintu tandas di sebelah. Makcik tadi masih berada di sebelah saya. Sesekali dia bercakap sambil melibas-libaskan tangannya. Libasan tangan makcik itu bermaksud kami cuma perlu tutup pintu sahaja sebab pintu memang tiada kunci. Chik juga sudah dapat menerima kenyataan. Jadi dia menyuruh saya menjaga pintu agar tiada orang yang akan membukanya nanti. Setelah Chik masuk ke dalam tandas, baharulah makcik itu beredar sambil tertawa. Mesti dia rasa kami berdua manusia pelik.

Sepelik-pelik kami, saya rasa mereka lagi pelik. Tandas tidak ada kunci? Ridiculous! Semasa menunggu Chik saya terfikir bagaimana mereka hendak tahu sama ada dalam tandas ada orang atau tidak sekiranya semua pintu tertutup? Tanpa disangka-sangka tidak lama kemudian saya mendapat jawapannya. Semua tandas pada waktu itu penuh. Datang seorang gadis yang hendak masuk ke dalam tandas, tetapi semua pintu tertutup. Jadi, apa yang dia buat? Dengan penuh hati-hati dia membuka sedikit pintu tandas yang pertama (saya menutup mulut yang ternganga sedikit kerana terkejut. Mata pula sudah terbeliak). Kemudian cepat-cepat dia menutupnya semula apabila mendapati di dalamnya sudah ada orang. Dalam masa yang singkat itu, saya dapati orang yang berada di dalam tandas tidak menunjukkan apa-apa reaksi terkejut atau hendak menjerit. Agaknya ini yang dikatakan sebagai alah bisa tegal biasa. Dalam hati saya meratib 'oh my god' (sebab dalam tandas tidak boleh sebut nama Allah) sambil berharap agar Chik segera keluar. Disebabkan itu, saya mengalami trauma (setiap kali ke tandas saya mesti tanya Chik pintunya ada lock atau tidak...hahaha...).

Kita tinggalkan cerita tandas di TS itu. Sungguh trauma apabila saya mengenangnya semula. Namun kepada para pembaca travelog ini janganlah takut kerana bukan semua tempat tandasnya tidak ada kunci. Cuma sesetengah tempat sahaja seperti di atas.

Forbidden City 

Kami meneruskan perjalanan ke Forbidden City (FC) pula. Kaunter tiket terletak di kiri dan kanan courtyard FC. Semasa beratur untuk membeli tiket, saya begitu asyik melihat seorang wanita yang menjual buku mengenai FC yang sedang bercakap di depan kaunter tiket. Cakapnya begitu lancar dan tidak berhenti-henti. Kagum sungguh saya melihatnya. Rupa-rupanya bukan saya seorang sahaja yang rasa kagum, Chik juga berkongsi rasa dengan saya.  Walaupun kami tidak faham apa yang diperkatakan, tetapi kami merasa tertarik untuk membeli buku yang dijual oleh wanita tersebut. Apabila kami sudah hampir kepadanya, Chik bertanya harga buku itu. RMB5 dan buku tersebut dalam dwi bahasa; Chinese - English, kata wanita tersebut. Lalu kami membelinya. Dapat percuma peta FC.

Tiket masuk ke FC atau sekarang dikenali sebagai The Palace Museum adalah RMB60. Kami bergerak dari satu dewan ke satu dewan. Setiap dewan yang ada mempunyai cerita dan fungsinya yang tersendiri. Tidak dapatlah saya hendak ceritakan satu persatu kerana saya sebenarnya kurang berminat hendak tahu. Tambahan pula, jumlah dewan bukan satu atau dua tetapi berpuluh-puluh buah! Cuma kalau pergi ke tempat/bangunan yang telah berusia beratus-ratus atau beribu-ribu tahun seperti FC ini, saya akui saya merasa amat kagum dan antara percaya dengan tidak saya sedang menyaksikan kehebatan tamadun/teknologi zaman dahulukala di depan mata - ia bisa membuat bulu roma meremang. Kemudian mulalah saya merasa menyesal kerana tidak mengambil serius matapelajaran Sejarah semasa di sekolah dahulu (Sejarah merupakan antara matapelajaran yang paling saya tidak suka).

Kami menghabiskan masa lebih kurang sejam di FC. Keluar dari pintu gerbang FC, kaki saya sudah mula berasa sakit dan lenguh-lenguh. Pasti disebabkan penangan berjalan tanpa henti dari TS ke FC. Namun perjalanan harus diteruskan. Ada banyak tempat lagi yang perlu kami lawati.

Seperti tahu-tahu sahaja, kami dapati di luar pintu gerbang terdapat satu papan kenyataan yang menerangkan apakah tempat-tempat yang boleh dilawati selepas ini dan cara untuk ke tempat-tempat tersebut. Ada beberapa tempat yang memang hendak kami lawati ada dicatatkan dalam papan kenyataan tersebut . Antaranya Beijing Zoo dan Summer Palace. Saya menyalinnya ke dalam kertas kosong.

Habis menyalin, kami berjalan pula ke arah sebatang sungai yang terletak di sebelah kiri. Kami sebenarnya hendak pergi ke Beihai Park. Tetapi masalahnya baik Chik atau saya memang tidak tahu di mana sebenarnya lokasi taman tersebut. Kami menyangka mungkin ia terletak di hujung sungai tersebut kerana melihat ramai orang berjalan menuju ke sana. Kami berjalan mengikut gerak hati, namun lebih kurang 5 minit kemudian, saya mengajak Chik duduk berehat sebentar. Kaki saya sangat lenguh. Sama juga dengan Chik. Di kesempatan inilah Chik bertanya kepada saya sama ada mahu terus ke Beihai Park yang tidak kami ketahui sangat lokasinya atau terus ke Beijing Zoo yang kami sudah tahu bagaimana hendak ke sana.

Saya benar-benar berada dalam dilema. Sukar sungguh untuk saya membuat keputusan. Mahu terus mencari Beihai Park atau teruskan perjalanan ke Beijing Zoo? Rasa seperti hendak terus pergi ke Beijing Zoo, tetapi rasa rugi pula hendak tinggalkan tempat ini kerana kami mungkin sudah tidak jauh daripada Beihai Park. Buntu juga saya dibuatnya, tetapi keputusan harus dibuat (Chik ni memang sengaja hendak membuli saya agaknya?). Hendak tahu apa keputusan saya? Kita dengar dulu pesanan penaja...                 

10 comments:

Kurma said...

amboi.. ada cliff hanger plakk..
kahkahkah tandas tak berkunci.. ngeri betul..

Anonymous said...

nasib baik ada air botol mineral..kalo air oren?? hehe

AttOkz Dikulgai said...

Belilah pencungkil gigi cap cikgu ramlah! gigi tidak berkarat dan nafas tidak berbau busuk!
Pencungkil gigi cap cikgu ramlah halal dan diperakui tulen.
boleh didapati dalam pelbagai perisa.
pencungkil gigi cap cikgu ramlah... bagussssssss...!

(ok, iklan penaja dah tamat. boleh sambung...)

:P

Kurma said...

bila sebut botol+ehem ehem tingat plak dumb and dumber hahahahahaha

Siti R said...

Kurma: Kita mesti memasukkan unsur2 suspense sikit spy org x boring..hehe..

Dumb & Dumber, eh? Hahaha...

Anon: Kalo air oren minum bg abisla...lps tu basuh & bilas..nak ke tandas isi jer dgn air paip...x susah..

AttOkz: Iklan penaja sekurang2nya kena ada 5 baru bole sambung...ngeh3

Kurma said...

Ingin menjadi muda?

Pastikan anda bernama Muda atau Dara...

Siti R said...

"Ingin menjadi tua?

Jadilah ketua..."

Ada sapa2 nak sumbang iklan lg ker? X cukup lagi nih...hehe..

Anonymous said...

wahai tikar pandai terbang...bawalah aku ke pasir gudang..hehe

fndrocka said...

alaa...tu kan toilet pompuan..bkan dorg campur pun kan kan kan?huhu. kalau lelaki kencing bukn je takde kunci..tapi siap kencing sebelah2..hahaha

Latest Entri : Peristiwa Subuh

Siti R said...

Aku xtau nak komen apa...lelaki n pompuan x sama ler wei...hohoho...