Saturday, December 25, 2010

China lagi...Lagi, lagi China

Lebih kurang dua minggu yang lepas saya bercuti ke China. Ya, ke China lagi saya tuju walaupun Travelog Beijing - Xi'an belum habis ditulis lagi..hahaha!

Ramai yang bertanya kenapa ke China? Bukankah saya baharu sahaja ke sana pada penghujung April yang lepas? Bukan saya tidak mahu ke negara lain. Tetapi rasanya pengetahuan saya terhadap sejarah negara China masih belum lengkap. Jadi, saya perlu ke sana sekali lagi.

Saya sudah ke Xi'an untuk mengetahui sejarah China lebih kurang 2 ribu tahun yang lepas dan sudah pula ke Beijing untuk mengetahui sejarah China lebih kurang 1 ribu tahun yang lepas. Jadi, tidak lengkaplah jika tidak mengunjungi Shanghai untuk mengetahui sejarah China lebih kurang 100 tahun yang lepas walaupun matapelajaran sejarah bukanlah matapelajaran yang saya gemari semasa di sekolah dahulu. Maka, tidak hairanlah saya masih kurang pasti apa yang saya belajar tentang sejarah China setelah mengunjungi ketiga-tiga tempat tersebut.

Walaupun pengetahuan saya mengenai sejarah China 2 ribu, 1 ribu dan 100 tahun dahulu masih tidak memuaskan, sekurang-kurangnya ada perkara lain yang saya telah belajar dan sangat lekat dalam fikiran sehingga ke hari ini. Kata Pemandu Pelancong, Encik Jack (bukan Jack Sparrow), lelaki Shanghai adalah bakal suami yang terbaik berdasarkan tiga perkara:

Pertama: Mereka patuh kepada isteri.

Kedua: Setiap bulan mereka menyerahkan duit gaji kepada isteri. Maksudnya, isteri mengawal sepenuhnya rumahtangga mereka.

Ketiga: Tidak kira apa pekerjaan dan pangkat yang dipegang, hatta CEO sekalipun, apabila di rumah mereka tetap membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah.

Menarik sungguh. Oleh itu, saya ke Shanghai dengan hati yang berbunga-bunga. Manalah tahu boleh mengayat lelaki Shanghai untuk dijadikan calon suami. Tetapi malangnya tidak seorang pun yang tersangkut. Tidak mengapalah. Yang penting saya dapat melihat keunikan bangunan-bangunan di Shanghai Pudong District terutama sekali Oriental Pearl yang merupakan menara televisyen dan radio yang ketiga tertinggi di dunia; yang sebelum ini hanya dilihat di dalam gambar.

Namun, bukan Shanghai sahaja yang ada keunikan tersendiri. Berdasarkan pemerhatian saya, tiga lagi tempat yang dikunjungi ada keunikan masing-masing.

Hangzhou: Sebaik sahaja pesawat terbang rendah untuk mendarat di Lapangan Terbang, saya sudah nampak kelainan struktur bangunan di muka bumi Hangzhou. Apabila sudah berada di jalan raya, memang dapat dilihat kelainan dan kecantikan bangunan-bangunan yang kebanyakannya rumah-rumah persendirian. Semua dinding luar bangunan tersebut bagaikan dibalut dengan wall paper. Coraknya seperti batu bata yang berwarna terang diselang-seli dengan batu bata gelap dengan warna yang berpadanan (apabila dilihat dari dekat dindingnya bukanlah dibalut dengan wall paper atau diperbuat daripada batu bata, tetapi dindingnya kalau tidak silap saya diperbuat daripada jubin). Bentuk bangunannya yang comel ditambah pula dengan antena TV yang unik juga amat menarik perhatian saya. Tidak puas mata memandang.

Suzhou: Saya tidak pernah mendengar tentang Suzhou. Saya sangkakan Suzhou sebuah daerah yang tidak begitu menonjol...mungkin agak kekampungan sedikit. Tetapi betapa silapnya saya. Suzhou sangat happening dan moden! Di waktu malam ia menjadi sebuah City of Lights. Kalian mungkin kata, KL pun banyak lampu perhiasan juga. No, no, no...di Suzhou lebih banyak, lebih menarik dan lebih cantik. Full stop.

Wuxi: Sebuah daerah yang tenang dan cantik sekali. Di sini terdapat sebuah perkampungan filem/drama epik China - digelar juga sebagai Hollywood China. Antara drama yang difilemkan di sana adalah drama "The Legend of 3 Kingdoms." Saya tidak pernah tonton drama ini. Jadi tidak bolehlah komen lebih-lebih. Yang saya tahu drama ini sedang ditayangkan di Astro tetapi tidak tahu di saluran yang mana.

Sebenarnya kalau hendak menceritakan tentang keunikan dan kecantikan keempat-empat tempat di atas, lebih berkesan kalau disertakan dengan gambar, kan? Tetapi malangnya saya tiada kamera sendiri. Hanya menumpang kamera orang lain. Jadi, tidak dapatlah saya berkongsi cerita secara visual. Sangat-sangat tidak puas hati.

Kesimpulannya di sini, saya mesti beli kamera. Full stop.       

12 comments:

CT said...

bestnya gi China lg...cite ehh..akk nk baca...

Siti R said...

Terima kasih kak, sudi baca. Insya-Allah ada kesempatan saya citer lagi :)

Kurma said...

aku beli tv pastu dapat kamera.. tp adik aku dah cop dulu nak beli. Kalau tak bleh jual kat ko..ala rege kekawan heehhehehehehehe

::AttOkz Dikulgai:: said...

DSLR ble guna?
:P

Eleh, travelog xi'an pun tak abes lagi awk..
isk iskh..

Siti R said...

Kurma: Rege kwn sepatutnya FOC, kan...hehe..

AttOkz: bole..bkn susah pun :P

Okla..nnti org abeskan...azam thn baru ni..uhuhuhu~

AttOkz Dikulgai said...

So, next time ringankan mulut utk bertanya dgn org k.
:P
Semoga azam terlaksana dgn jayanya.

Kurma said...

apa tu FOC? little fockers ke? foc ..foc? apa tu?

Siti R said...

AttOkz: mulut org ada byk emas..so, dia berat sket nk bertanya.

Terima kasih..

Kurma: Cis! Gi Google FOC tu apa :P

AttOkz Dikulgai said...

byk emas ke atau pakai gigi palsu emas?
waaa...kayanye awk~
uhuhuhuhhu~

Siti R said...

Kaya dengan senyuman jer... (^___^)

PuTrImaRyam said...

teruja pula nak ke Hangzhou-Suzhou baca entri ni...pegi bulan Mac ok tak?

Siti R said...

Tak pasti pulak. Yang saya pegi ni awal bln Disember. Bulan Mac tu mungkin masih dlm musim sejuk...kalo mmg nak pegi masa ni..mmg ok sgt la kot..heh